vrijdag 3 januari 2014

KHAO LAI NATIONAL PARK - BANGKOK







Deze dag konden wij volgens schema vertrekken naar het zuiden van Thailand, naar het plaatsje Chumphon. Dat leek ons wat kleurloos, en zo hadden wij besloten om ongeveer 100km bovenlangs Bangkok richting Kanchanaburi te gaan, om de River Kwai Bridge te bezoeken, en daar rond te chillen.

Een 150km verderop, om half tien, over provinciale weggetjes, zelf onze route rijdend kwam er een stevige streep door de het plan. Bij een blik schuin naar achter zag ik landschap aan de auto voorbij razen, waar anders mijn rugzak had moeten zitten. Met het hart in de keel gaf ik WJ als bestuurder aan om onmiddellijk te stoppen. Bijna brakend van de acute stress kwam ik na een paar minuten in de berm rond te hangen tot mijn positieven. WJ staarde op zijn manier naar wat dorre rijstkorrels in de verte of zoiets. Team 7 zat in zware crisis, en dat terwijl de Z3 als een zonnetje reed.

Dan toch maar weer nadenken. Wat en hoe en waar heeft dit kunnen gebeuren? Anders dan een hele kleine kans, dan de rugzak terug te vinden nabij het resort was er niet.  Terugrijden om dat maar gecheckt te hebben dat zouden we nog wel doen. Eerst bellen en zaken in werking zetten. Wat een baalgevoel. River Kwai was bye bye.

Met Ambassade diverse zaken en alternatieven kortgesloten. Goed en helder geholpen, dat was tenminste fijn. Enige kans om nog verder mee te doen was mijn 2 de paspoort asap in Bangkok te krijgen. Met Nederland contact leggen om het hele circus in gang te zetten kon pas om ongeveer 12.00 Thai time (is 06.00 Ned time).

Dus dan maar terug rijden alvast naar het resort. Onderweg maar gelijk wat verloren items gekocht, zoals oplader van mijn i-phone, wat nu een soort holy communicatie was en zou moeten gaan zijn.

Inderdaad Edmee gebeld en de situatie uitgelegd, waarmee voor haar een vroege en hectische zaterdag zou beginnen, via allerlei media, en heel veel vrienden en relaties. Hoe het zou gaan lopen, geen idee, spannend dus. Ik begon weer wat hoop te krijgen.

Rond 15.00 kwamen we weer aan in het resort, en 350km kansloze kilometers verder. Deed denken aan de vergeefse terugrij actie voor de go pro, de eerste dag, die gewoon onder de voorstoel bleek te liggen. Het verkeer viel niet mee, want het was vakantie in Thailand geworden met een massale uittocht uit Bangkok het land in.

De lieve dames van het resort hadden alles al onderzocht op het hele terrein en zoals verwacht was er niets te vinden. Rugzak is er op een snelweg vast afgewaaid. Niets aan te doen. De dame van het resort bood aan om ons naar het plaatselijke politie station te brengen. Dat scheelde enorm, qua het vinden van het Politiebureau en het vertalen en uitleggen aan de overigens zeer behulpzame en vriendelijke jonge politieagent. Viel dus niet tegen en was ook een kleine opsteker in de sfeer van ellende.

Dan maar echt verder, en naar een andere eindbestemming van de race of dag? Bangkok dus, nog 200km to go.

De rit  was niet spannend, het landschap ook niet, en vanuit de auto als een soort telefooncel met Jan en alleman gebeld, over hoe het paspoort in Bangkok te krijgen, waar met name in Nederland keihard aan werd gewerkt. Ik kon wel janken toen duidelijk werd dat het ging lukken en er een vlucht was gevonden die ook zaterdag zou vertrekken en zondag in Bangkok zou aankomen. Weer een opsteker!

Onderweg het Sheraton als hotel in Bangkok geboekt en verder plannen gemaakt en zaken met Jan Willem Koudstaal afgestemd. Deadline was maandag 30 december, grenspost Maleisie. De auto moest daar zijn om omstreeks 10.00 uur, voor invoer aldaar.

Het verkeer in Bangkok was goed te doen, maar Bangkok is gewoon erg groot. Pas om 21.00 arriveerden we moe van alle stress en gedoe. Ons opgefrist en een lekkere hap gegeten in het restaurant, met zicht op bewegend leven op Sukhumvit road.

Plan gemaakt, WJ zou de volgende dag om 07.15 vertrekken, om s avonds weer in Hat Yai aan te sluiten bij de carchallenge. Een 1,5 etappe in zijn eentje rijden. WJ als master of the road draaide zijn hand er niet voor om, maar leuk was anders. Meeting point zou zijn Penang, Maleisie, vliegveld, en dan weer samen verder, richting Cameron Highlands met carchallenge. Ook dat was dan maar duidelijk voor ons allebei. De Z3 blijft hoe dan ook in de race!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten